Mandag Morgen etablerer nu Danmarks første Lean & Green-netværk for danske virksomheder og organisationer. Det sker i samarbejde med den britiske konsulentvirksomhed SA Partners.

Netværket vil gennem praktiske workshops og detaljeret coaching fra SA Partners’ eksperter, udforske perspektiver og muligheder for anvendelse af Lean & Green i Danmark.

Målgruppen for netværket er virksomhedsledere og ledende medarbejdere, der har interesse i at arbejde strategisk, innovativt og forretningsmæssigt med miljø- og ressourceeffektivitet. Herunder medarbejdere med ansvar for Lean og/eller Miljø-/bæredygtighedsindsatsen i såvel private virksomheder som offentlige i institutioner.

Verden over har stadig flere myndigheder, universiteter, NGO’er og konsulenthuse kastet sig over at konceptualisere lean & green som konkurrencemodel for virksomheder og regioner.

Et eksempel er samarbejdet mellem den britiske lean-ekspert Peter Hines og den amerikanske bæredygtighedsguru Hunter Lovins om bogen ”Creating a Lean and Green Business System”. Særligt USA har tidligt udforsket mulighederne for at løfte amerikanske produktionsvirksomheders konkurrencedygtighed med lean & green-principper. Eksempelvis har det amerikanske miljøministerium, EPA, under programmet ”Lean and Environment”, i mange år arbejdet på at udvikle og udbrede værktøjer og teknikker, der kan hjælpe virksomhederne til at indarbejde miljømål og -perspektiver i deres arbejde med lean. Og i staten Washington har det såkaldte økologiministerium forpligtet sig selv til at bruge lean ”til at forbedre vores økonomi og miljø” i samarbejde med det lokale erhvervsliv.

Fremtidens vækst er grøn

Virksomheder som supermarkedskoncernen Tesco, stormagasinet Marks & Spencer og bilgiganten Toyota sparer hvert år milliarder af kroner på systematisk reduktion af energi- og miljøspild. Penge, der slår igennem direkte på bundlinjen. Samtidig har selskaberne stor succes med at øge deres økonomiske vækst gennem grøn innovation og målrettede programmer, der hjælper leverandører og kunder til også at reducere deres miljøomkostninger.

Det fremgår af en ny bog, ”Creating a Lean and Green Business System”, som præsenteres i morgen i London. Bogen har forsøgt at sætte virksomhedernes succes på formel, og ifølge en af bogens hovedforfattere, professor Peter Hines, er det en bold, der ligger lige til højrebenet for danske virksomheder.

Fælles for succesvirksomhederne er nemlig, at de alle arbejder målrettet på at integrere deres aktiviteter inden for miljøeffektivitet og produktivitets- og forbedringsfilosofien lean. Og det er to discipliner, som i forvejen er forankret dybt i mange danske virksomheder.

Du kan se mere om Mandag Morgens seminar https://www.mm.dk/lean-green